Rendier safari

4 februari 2020 - Hotelli Revontuli, Finland

Eerst even lekker ontbijten in het  hotel voor we ons in het  heerlijke salla pak gaan hijsen en 9.15uur moeten verzamelen voor de deur van het hotel  waar we opgehaald worden om  3 km verderop  bij het  "reindeerpark"  afgezet te worden.
Dit is de plek waar de rendier- en de husky safari beginnen en eindigen. We komen aan met het busje en de huskies worden al  enthousiast,  maar vandaag  doen we de rendiersafari.
Wie ga ik nemen Rudolf, dancer, vixen of..prancer , nou geen van alle want ik  heb Laiska Onni uitgekozen vanwege het mooie gewei op  zijn hoofd , wat "de luie" betekent. Nou zeg, hoe kan ik  het  ook  uitzoeken!
Ik  ben ook  graag lui, nou  ja,.. ik  span me liever niet te veel in.
In het  kader soort zoekt soort zeg maar.
Na een korte instructie wat  wel en niet mag of moet, stappen we in de slee.
Iedereen krijgt zijn eigen slee en rendier.
De rit duurt ongeveer 3uur, eerst gaan we een klein stukje lopen en dan mogen we in de slee gaan zitten.

Je moet zeg maar eerst op  1 knie gaan zitten en dan de rest van je lichaam verder in de slee laten rollen. Het leek een hele uitdaging,  maar eigenlijk  ging het vanzelf.
Ik  kwam er al  snel achter dat je eigenlijk  het  rendier niet  echt hoeft te besturen, die hobbelen gewoon achter elkaar aan. En het  uitzicht onderweg, jeetje wat  prachtig.
Echt genieten.
Onderweg even gestopt zodat de rendieren hun behoefte konden doen en konden drinken. Die behoefte doen ze ook  gewoon als ze rennen hoor, maar goed.
Drinken doen ze dan door hun snuit diep in de sneeuw te duwen en dan een hap te nemen van de sneeuw.
Laiska onni had het idee bedacht om dat op  eigen houtje nog een paar keer te doen. De eigenwijs!
Ook zwabberde hij heerlijk van links naar  rechts over de weg ipv de andere netjes te volgen, en parkeerde hij  de slee één keer bijna in de berm, en één keer tegen een boom.
En bedankt,  haha.. mooi  toch.
Onderweg  zijn we nog even gestopt zodat  we wat dames en hun jong konden voeren. Dit is in een soort afgesloten gebied, waar de dames elk jaar weer terug keren met hun jong.
Gretig kwamen ze al  aanlopen.
Hier stonden alleen de dames die een jong hadden. De mannen worden ingezet voor de sledes.  Het  zijn half wilde rendieren en in de zomermaanden hebben ze 200 hectare bosgebied om in te leven.
De zon kwam heerlijk  door. onderweg naar  een hut waar we foto momenten hadden met één  van de rendieren en waar binnen een kampvuur werd gemaakt waar we een worstje konden braden en koffie konden drinken. De koffie werd gebrouwen in een ketel die boven het vuur hing en waar gemalen koffie in gedaan werd, door het koken krijg je dan vanzelf koffie. Het  lepeltje werd terplekke uit een stukje hout gesneden.
Ook  kregen we hier ons rendier rijbewijs uitgereikt en een hanger gemaakt van het gewei van een jaarling , en het  touwtje is van rendier leer gemaakt. In het hangertje staat  dan Salla gegraveerd. Een leuk  aandenken en het schijnt geluk te brengen.
Dat  vind ik  echt  fantastisch hé..
Dan het  laatste stuk terug naar het  park.
Laiska onni en de anderen gingen van een drafje naar galop,  hatjikidee dat  ging snel  hee.. maar  ook  schoten de sneeuw klodders van de hoeven af, en waar kwamen die terecht? Juist.. bij  mij in mijn nek. Een rendier kan 50 tot 60  km per uur rennen. Je mag  trouwens nooit aan een Fin vragen die rendieren heeft, hoeveel rendieren hij  heeft, dat  staat ongeveer aan de vraag ,hoe rijk ben je, hoeveel geld heb je. En natuurlijk  was er iemand die dat  vroeg.
Een fantastische dag gehad.

Een stukje informatie: Het rendier is één van de meest voorkomende hertensoorten in Europa. Toch zouden wij dat in Nederland en België niet zeggen. Hier kom je niet zo snel een rendier tegen, tenzij je naar een rendierboerderij gaat. In Scandinavië, voornamelijk Finland, is het rendier echt een tam huisdier en kom je veel van deze bijzondere dieren tegen. Rendieren in Finland zijn zeer normaal. Veel Finnen houden het zachtmoedige dier als huisdier en in het Finse deel van Lapland zijn er zelfs meer rendieren dan inwoners. Fins Lapland ligt boven de Poolcirkel en veel van de rendieren lopen hier rond in een ruime weide of gewoon los in de natuur. Door het gemakkelijke karakter van de rendieren is een afrastering rondom het weiland of een stukje bos al genoeg om te voorkomen dat ze er vandoor gaan. Rendieren worden in Finland, net als vroeger, ook gehouden voor hun vlees en melk in rendierboerderijen. Rendieren worden daarnaast gebruikt als trekdier voor sledes. Het verschil tussen een rendier en hert is erg klein. Een rendier is namelijk een hertensoort. Een van de belangrijke verschillen waaraan je een rendier herkent is het rendiergewei. Zo is het de enige hertensoort waarbij zowel de mannetjes als de vrouwtjes geweien dragen. Qua grootte is het rendier vergelijkbaar met een edelhert. Wel heeft het rendier een wat robuustere bouw. Het gebit van een rendier en een edelhert is nagenoeg hetzelfde en ze eten ook hetzelfde voedsel. Wilde rendieren migreren ieder seizoen naar een nieuw voedselgebied terwijl gedomesticeerde rendieren voldoende voedsel voorgeschoteld krijgen. Rendieren eten graag hooi, gras, boomschors en bladeren, eikels en knollen. Tijdens een rendiersafari in Lapland kun je zelf kennis maken met de edelmoedige rendieren en de Sami. Dankzij de Sami zijn rendieren en Lapland onlosmakelijk met elkaar verbonden, want de dieren nemen al eeuwenlang een belangrijke positie in de cultuur in. De Sami hebben een nomadische leefstijl en gebruiken de rendieren onder andere als trekdier en als huisdier, voor hun vlees, melk en huid. Doordat rendieren zulke betrouwbare en sterke dieren zijn en over een goed uithoudingsvermogen beschikken zijn het ideale dieren om mee te reizen. Tijdens een rendiersafari door Lapland kun je prachtige sledetochten maken over de sneeuw, getrokken door deze bijzondere dieren. De rendieren in Finland en Lapland lopen het grootste gedeelte van het jaar los rond. Hierdoor kun je deze tijdens een vakantie naar Finland overal langs de weg tegen het lijf lopen. Dit zijn geen wilde rendieren, want de volledige rendieren populatie is eigendom van de Sami. Op het moment dat de dieren gemolken moeten worden of om een andere reden terug moeten komen, worden deze teruggeroepen door de rendierhouders. Dit doen de Sami door de rendieren op sneeuwscooters terug te jagen naar de eigen rendierboerderij. Ook zijn er enkele rendierboerderijen die een omheining om een groot stuk land plaatsen zodat de dieren daar rond kunnen lopen.
S middags nog even heerlijk  wezen wandelen,  maar jeminee wat  was het  koud vandaag. -26