Manatees.. En snorkelen

29 september 2018 - Crystal River, Florida, Verenigde Staten

Vandaag HEEL vroeg opgestaan voor vakantie tijden.
Want ja vandaag gaat het gebeuren, snorkelen en Manatees, althans dat hoop ik natuurlijk.
Het is namelijk nog wat vroeg in het seizoen en de kans is aanwezig dat we ze niet gaan ontmoeten.
Maar laten we van het goede uitgaan dat we ze gaan zien.
Zoals ik al zei, vroeg uit de veren, nou zijn die veren aan t eind van de reis niet heel soepel meer na al dat geschud van alle 8 banen enzo, maar we doen net alsof.
Vroeg vandaag is 3.30uur, en dat op de laatste dag.
Hup de auto in om dat het een kleine 2 uur rijden is naar Crystal River.
Home of the manatee.
Na 2 uurtjes ongeveer komen we aan en gaan we het kantoor binnen. Er staat lekker koffie op ons te wachten, waar ik wel zin in heb.
De waterdichte telefoon hoesjes liggen al klaar.
Nou is dat wel een dingetje hé.. je telefoon onder water stoppen.
Hopen dat het waterdichte hoesje ook echt waterdicht is.
Ik had daar trouwens, toen ik nog thuis was, gewoon nachtmerries van gehad hé..
Stom gedoe. :-)

Na een korte introductie over wat je wel moet doen en wat vooral niet. is het tijd om onze super sexy wetsuits aan te trekken.
Wat we eigenlijk moeten doen is drijven en stil zijn.
BE LIKE THE MANATEE!
Als ze zin hebben komen ze vanzelf naar je toe.
Ze kiezen altijd degene uit die het meest relax ligt te dobberen.
We stappen in het busje en gaan naar de pier waar de boot ligt te wachten.
De schipper Mike aan het roer en Sheena die met ons mee het water ingaat om te filmen en foto's te maken.
Tijd voor vertrek, en al snel komen we de eerste manatee dame tegen.
We maken ons klaar om het water in te gaan.
Terwijl ik mijn hoofd onder water wil laten zakken, krijg ik een soort paniek over me, niet omdat ik het eng vind ofzo, maar laten we wel wezen , het is best een tijd geleden dat ik een snorkeltje gedaan heb.
Maar na de relaxende woorden van Sheena was ik al snel weer de oude en kon ik volop genieten van deze reusachtige mooie manatee.
Het water was trouwens wel even heel koud, maar na alle warmte van de dagen hiervoor was het zeer welkom.
Hier komt het moment suprême... ( tromgeroffel) het hoesje, met telefoon, gaat t water in.
Ja hóór!!
Hij is waterdicht, kan ik gewoon adem halen weer .
Nou is foto's onder water nemen best een uitdaging aangezien je geen connectie hebt met je toetsen onder water.
Dus.. boven water je film aanzetten, langzaam onder water laten zakken.
Ik zal je vertellen.. Het is een soort om het één en ander op film te krijgen.
We zijn naar meerdere locaties gegaan en op 1 van die locaties was een kalf met zijn mama.
Wat was het een prachtige ervaring, wederom, want we hadden er al zo veel, om dit te mogen meemaken en dat we daadwerkelijk Manatees hebben gezien zo vroeg in het seizoen.
Onderweg naar huis nog even langs de "Dunkin DONUTS " want die moet je ook testen als je in de USA bent en dan lekker terug naar het resort en voorbereiden op de terugreis morgen.